degrotelijnen.nl

App vs Web

Steeds meer bedrijven en organisaties lanceren een eigen ‘app’. Ook de facilitaire zwerm, FM2Share, heeft deze week haar eigen app bekend gemaakt. Als ambassadeur ben ik hartstikke trots (welke ZZP-er kan nu zeggen dat íe een eigen app heeft?). Ik was niet direct bij de bouw en ontwikkeling daarvan betrokken, en kwam wellicht wat laat met de ‘waarom’ vraag. Als apps als paddenstoelen uit de grond schieten, is er vast een hele goede reden om er één te hebben. Dat een app een alternatief is ten opzichte van een (mobiele versie van een) website, was me wel duidelijk. Maar waarom zou je nu liever investeren in een app, dan in de bouw van een mobiele site? Wat is het verschil?

Deze vragen heb ik via Twitter uitgezet en dat gaf direct respons…vooral of ik de antwoorden van mijn zoektocht ook wilde delen… Dus; ervan uitgaande dat ik niet de enige ben die zich afvraagt wat de voordelen zijn van ‘App vs Web’, hieronder wat ik heb gevonden.

Ten eerste; wat is een app?

Dat is gewoon een stukje software (applicatie) dat je moet downloaden op je mobiel device (smartphone of tablet). De mobiele telefoon (of tablet) wordt steeds meer een persoonlijk apparaat, dat door de gebruiker geheel naar eigen behoefte en inzicht wordt ingericht. Apps spelen op deze trend in, door de volgende voordelen ten opzichte van een (mobiele) website:

Snelheid: Een app wordt geoptimaliseed voor de laadsnelheid van de informatie; je hoeft niet via internet en een url de informatie op te zoeken, maar bent direct bij je doel;

Geen afleiding: Een app wordt op een volledig scherm weergegeven waardoor (andere) afleidingen wegvallen;

Interactie: Apps gebruiken pushberichten en geeft daardoor meer ‘tweerichtingsverkeer’. De app kan gemakkelijk gebruik maken van alle functionaliteiten op de smartphone of tablet, zoals GPS, camera, video, QR codes en koppelingen met social media.

Kortom; de website is ‘uit’. Hij is (te) statisch, eenrichtingsverkeer en daarmee eigenlijk een ‘digitale folder’. Een website bezoek je eens of af en toe; maar niet regelmatig om bijvoorbeeld te kijken of er iets nieuws is. Het ontwikkelen van een mobiele versie van een website loont, want dan zijn gebruiksgemak en snelheid al veel beter (bij raadplegen via een smartphone).

Een voordeel ten opzichte van een app is er óók: een mobiele website is platformonafhankelijk en heeft dus een groter bereik dan een app. Je hoeft maar één keer te ontwikkelen en de software maar op één plek te onderhouden. Je bent ook niet afhankelijk van acceptatie door een app-store eigenaar.

Gaat de app de (traditionele) website vervangen? En zo ja, hoe snel zal dat gaan?

De tijd zal het leren (de ervaring is dat deze ontwikkelingen zeer snel gaan!). Apps binden de gebruikers aan de informatie (en de maker) en zijn daarmee een geweldige nieuwe mobiele marketingtool!

Mij rest de vraag nog of Google of andere zoekmachines ook apps vinden of dat de vindbaarheid via die kanalen toch voorlopig (ook) nog voor een (traditionele of mobiele) website pleit?!

Judith Donkers

PS de app van FM2Share kun je downloaden via de Apple Store of Google Play (Android)

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on print
Share on email
Judith-Homefoto

Wie ben ik?

Als zelfstandig interim manager/ procesbegeleider voeg ik me snel en gemakkelijk in een organisatie en help de ambities en doelen scherp te krijgen...

IMG_1713

Wat doe ik?

Vanuit mijn expertise op het gebied van verandermanagement, huisvesting en bedrijfsvoering, ondersteun ik organisaties bij uiteenlopende verbetertrajecten...

Life Long Learning

Door te lezen ontsnap ik even aan de druk van alledag. Niets lekkerder dan in een boek verdwijnen, de tijd te vergeten en je in een andere wereld wanen...